Schijndel

Historie Schijndelse Verenigingen


MVS Motor vereniging Schijndel


Opgericht 1946- opgeheven rond 1966

Overzicht:

  • Oprichting
  • Wedstrijden
  • Het einde
  • Plannen tot aanleg van een motorwedstrijdbaan in het Wijboschbroek
  • Motor vereniging Schijndel Nieuwsfeitjes
  • Motor vereniging Schijndel - Meer Foto's

    Oprichting
    Oprichting
    Op 2 november 1946 werd de motorclub opgericht door enkele tientallen motorrijders.
    Doel was de motorsport in Schijndel en omgeving populair te maken en men vond dat dit het beste kon geschieden door het houden van motorwedstrijden. Een van de eerste stappen was dan ook lid worden van de KNMV.

    Eerste voorzitter Jan Nienhaus heeft de vereniging door de eerste moeilijke jaren geleid. Na zijn vertrek uit Schijndel nam Broer van Heeswijk het voorzittersschap over. Deze werd trouw bijgestaan door medebestuursleden:

  • A. van Rozendaal vice voorzitter,
  • J. van den Heuvel secretaris,
  • G. van Rozendaal penningmeester en als leden
  • M. Oerlemans,
  • H.Steenbakkers en
  • V. van Liempd
  • De club kreeg in 1954 het recht van het predikaat "Koninklijk Erkend" te voeren.

    Foto Foto
    Foto 7581
    Internationale Motorcross Schijndel .
    Leslie Archer (Engeland), 13 mei 1956

    Foto National Archief
    Foto nummer 907_7581
    Foto 1368
    Broer van Heeswijk verkent circuit
    Met dank aan Ben van Heeswijk (zn voorzitter)

    Wedstrijden
    In 1947 organiseerde men de eerste wedstrijd met uitsluitend nieuwelingen. Aantal bezoekers 5000.
    In 1948 volgde een wedstrijd met nieuwelingen en junioren en in 1949 met junioren en senioren. In die jaren werd de grondslag gelegd voor de internationale wedstrijden. In 1950 werden de terreinkampioenschappen van Noord-Brabant gehouden waarvan 15000 toeschouwers getuigen waren. In 1951 hield men een Nederland-Belgie wedstrijd maar nog was het bestuur niet tevreden en in 1952 kwam de eerste Internationale wedstrijd tot stand, waarbij rijders uit BelgiŽ en Engeland kwamen. Wederom 15000 bezoekers.

    In 1953 waren behalve de reeds eerder genoemde landen ook Luxemburg van de partij. Toen werden voor het eerst in Nederland de zijspanraces gehouden tussen Nederlandse en Belgische motorrijders. Het aantal bezoekers steeg tot 25000. In dat jaar bleek dat het terrein te klein was met als gevolg dat het terrein een grondige verandering onderging. Er waren plaatsen bij waar de renners sprongen maakten van 10 tot 15 meter. Veiligheidsmaatregelen werden ook genomen waarbij 2500 palen en 10000 meter touw nodig was.

    Bij de internationale van 1954 kwamen deelnemers uit Nederland, BelgiŽ, Engeland, Zweden, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg en Zwitserland aan de start.
    In 1955 is een politiemacht van 150 manschappen aanwezig en vertrekken bussen van Fassbender-Valks vanaf Dellisdorp en Boschweg naar het evenement.
    De pogingen in 1954 en 1955 om een nieuw parcours elders in Schijndel aan te leggen halen niets uit.

    Op 13 mei 1956 mag de MVS de "Grand prix Moto Cross" van Europa organiseren.

    Foto grote_foto Foto 401, nov 1956, feestelijke bijeenkomst t.g.v. 10 jarig bestaan MVS.
    1. Frans Hartman, ere voorzitter (tandarts), 2. Broer van Heeswijk, voorzitter, 3. Gerard van Rozendaal, penningmeester, 4. Virgi van Liempd, secretaris, 5. Janus van Rozendaal, vice voorzitter, 6. Gijs Schellekens, lid

    Foto grote_foto Foto 402, nov 1956, feestelijke bijeenkomst t.g.v. 10 jarig bestaan MVS.
    1. Cor van Veldhoven (Veghel), 2. Jan van Hamond, 3. Piet Dingemans, 4. Mies Frunt, 5. Jan van Veghel, 6. Louis Wouters (Loetje), 7. Herman van Schaijk, 8. Jan van den Heuvel, 9. Frans Hartman, 10. Broer van Heeswijk, 11. Piet van Liempd, 12. Harrie Wouters, 13. Toon van Uden, 14. Nard Martens (ijsco-man), 15. Theo Oerlemans, 16. Grad Goossens.

    Foto grote_foto Foto 403, nov 1956, feestelijke bijeenkomst t.g.v. 10 jarig bestaan MVS.
    1. Piet van Liempd, 2. Broer van Heeswijk, 3. Gerard van Rozendaal, 4. Pieter Vughts, 5. Toon Schellekens, 6. Piet Kemps, 7. Jan Fassbinder, 8. Huub van den Heuvel, 9. Virgi van Liempd, 10. Janus van Rozendaal, 11. Gijs Schellekens, 12. Leo van Rozendaal, 13. Frans van Rozendaal, 14. Jan Schellekens, 15. Marinus Oerlemans, 16. Broer van Kaathoven, 17. Harrie Steenbakkers.

    Foto grote_foto Foto 1371, waarschijnlijk 1956 tijdens eerste lumstrum viering.
    van L naar R †Hartman-van Heeswijk-van Rozendaal- v.d. Heuvel- Spank.
    Met dank aan Ben van Heeswijk (zn voorzitter)

    Foto grote_foto Foto 1372, waarschijnlijk 1956 tijden eerste lumstrum viering.
    Rechts adjudant Rutten
    Met dank aan Ben van Heeswijk (zn voorzitter)

    Foto 1373, waarschijnlijk 1956 tijden eerste lumstrum viering.
    onder voorbehoud bovenste Jan Klink onderste Hennie Rietman
    Met dank aan Ben van Heeswijk (zn voorzitter)

    Foto

    Foto grote_foto Foto 404, Circuit
    Circuit lag tussen Eerdsebaan (weg Schijndel/Wijbosch naar Eerde/Veghel) en spoorlijn Boxtel-Veghel (Duits lijntje), ongeveer op de locatie van het huidige industrie terrein Duin III.

    Het einde

    In maart 1964 wijkt de MVS uit naar "Vressel" in St. Oedenrode waar ze de Eerste Internationale Motorcross van Europa als opening van het nieuwe seizoen organiseerde.

    Wat de reden is dat er hierna niets meer vernomen wordt van de Motor Vereniging Schijndel wisten we niet.
    Gelukkig ontvingen wij het volgende stuk.

    Einde van de vereniging.
    De reden zoals ik hem mij kan herinneren;
    Op een gegeven moment was B&W van Schijndel of burgemeester van Tuyl van mening dat de pas opgerichte nieuwe motorclub in Schijndel (de zogenaamde "wilde bond") ook het recht had om hun wedstrijden op het zelfde circuit te verrijden.
    Hier was de officiŽle erkende (KNMV) motorclub Schijndel (MVS) het niet mee eens!
    Het conflict liep zo hoog op dat de bestaande motorclub (MVS) besloot zich terug te trekken uit Schijndel en koos voor Vressel.
    Maar motor minnend Nederland had nog nooit gehoord van Vressel en als men dan ook nog de eerste 2 jaren enorm slecht weer treft ligt hier het einde van de club in besloten. (waarschijnlijk failliet)

    met vriendelijke groet,
    Bron/ingezonden door: Ben van Heeswijk (zoon van voorzitter Broer van Heeswijk), 26 feb 2008.

    Verdere informatie en fotoīs van de hoogte punten zijn natuurlijk van harte welkom.

    Plannen tot aanleg van een motorwedstrijdbaan in het Wijboschbroek

    Motor vereniging Schijndel Nieuwsfeitjes

    Motor vereniging Schijndel - Meer Foto's

     Reageren 

    naar bovenkant pagina